Olsztyńska Strona Rowerowa http://www.rowery.olsztyn.pl/forum/?g=102 |
urządzenia hydrotechniczne Michał Żebrowski <meickel at wp dot pl> :: 2005-05-09 13:33:33 nieco informacji (i sporo zdjęć) nt. urządzeń hydrotechnicznych przy leśniczówce stawiguda można znaleźć pod adresami: http://www.jezioro.com.pl/rzeki/rzeka.html?id=82 http://www.jezioro.com.pl/krajoznawstwo/ciekawostki_zobacz.html?id=28 prywatnie tajemniczo zaznaczę że system jest znacznie większy niż sądzą autorzy ww. artykułu i powstał raczej dla celów militarnych a użytek gospodarczy jest wtórny. |
powrót |
Re: urządzenia hydrotechniczne MacieG :: 2005-05-10 23:52:39 Wiem Michał, że jesteś zwolennikiem militarnej teorii świata ale kto by chciał szybko i na złośc zalać sąsiada z dołu spuszczając wannę wody słomką do napoju? A takie są proporcje jeziora Pluszne i tunelu. Są jakieś dowody? Dokumenty? |
powrót |
Re: urządzenia hydrotechniczne michał żebrowski :: 2005-05-11 09:04:59 osobiście czuję się raczej pokój miłujący. to tylko w prusach wschodnich czynnik militarny historycznie dominuje. przypomnij sobie że w xix w. zamierzano osuszyć wielkie jeziora mazurskie dla celów gospodarczych (ówczesne plany budowy kan. mazurskiego) a ich istnienie do dzisiaj zawdzięczamy wyłącznie interwencji pruskiego sztabu generalnego który uznał że są zbyt ważną strategicznie przeszkodą terenową. zresztą za czym sam się rozglądasz? za grodziskami! i kto tu jest zwolennikiem militarnej teorii świata (u starożytnych prusów). |
powrót |
Re: urządzenia hydrotechniczne michał żebrowski :: 2005-05-11 09:11:22 a w sprawie kanału z plusznego: nikomu nie zależało na szybkim osuszeniu jeziora i wylaniu gigantycznej fali powodziowej w pasłękę. znaczenie militarne takiego aktu jest jednorazowe. nie mówiąc o szkodach gospodarczych (po niemcy mieliby niszczyć własny kraj?). znacznie cenniejsza jest trwała przeszkoda terenowa rozciągająca się (rzut oka na mapę) od jez. łańskiego (wąski korytarz lądu między łańskim a plusznym łatwo zamknąć a ta długa zatoka plusznego ma strome brzegi) przez jez. pluszne, miodówko, staw rybny i bagna przed jez. wymój (zasilane przez łatwe do zniszczenia spiętrzenie przy młynie), samo jez. wymój i całą dolinę pasłęki do jez. sarąg, a włączając bagnistą dolinę młynówki (tu mamy 2 spiętrzenia przy młynach do rozlania) i dalej leśne mokradła - to aż do linii kolejowej na wysokości blokhauzów w tomarynach. a dalej pasłęka jest już wystarczająco szeroka żeby stanowiła samodzielną przeszkodę. |
powrót |
Re: urządzenia hydrotechniczne michał żebrowski :: 2005-05-11 09:25:44 nikt o budowie tych przeszkód nie wspomina (nawet wywiad wp przed wojną, może niemcy maskowali to jako budowę stawów rybnych; nawiasem mówiąc beton wygląda na lata 30-te czyli czas zagrożenia inwazją z polski i budowy linii olsztyneckiej i bunkrów na przedpolach olsztyna - wtedy mielibyśmy 3 równoległe linie obrony rozciągnięte w głąb). jedynym dowodem na razie są moje własne badania terenowe - póki co zupełnie przypadkowe ale układają mi się ładnie w całość. w tym roku zamierzam przejść jeszcze nie zbadane odcinki. możemy to zrobić razem - może cię przekonam do mojej teorii. |
powrót |
Re: urządzenia hydrotechniczne Piotr <news at rowery dot olsztyn dot pl> :: 2005-05-11 19:47:33 Popatrzyłem na mapę i nadal nie jestem przekonany, że kanał wybudowano by spuścić wodę w celach strategicznych. Nawet przebieg bitew w 1914 pokazał, że nikt z atakujących nie będzie się pchał między jeziora. Podobnie było z twierdzą Boyen podczas II WŚ. Nikt nie chciał jej zdobywać - wystarczył manewr oskrzydlający od północy (II front białoruski). |
powrót |
Re: urządzenia hydrotechniczne michał żebrowski <meickel at wp dot pl> :: 2005-05-11 21:51:23 no to proste pytanie: w jakim wyobrażalnym celu ktoś potrzebował spiętrzyć pasłękę na tych kilkunastu kilometrach? hodowla miliona pstrągów? o ile pamiętam pruską doktrynę obronną to fortyfikacje z założenia nie miały być zdobywane - miały być tak kosztowne do zdobycia żeby zmuszać przeciwnika do obejścia i kierować jego ruchy na wąski front którego można bronić małą ilością ludzi. we wczesnych latach 30-tych niemcy mieli jeszcze bardzo małą armię wskutek ograniczeń traktatowych i opłacało im się wkładać duże środki w linie obronne. budowę rejonu międzyrzeckiego też zaczęli ze strachu przed polskim uderzeniem na berlin. czemu nie mieli bronić kluczowego węzła kolejowego w olsztynie? |
powrót |