Wokół Olsztyna
autor :: Mirek Arczak :: 2002-05-21 02:50:12 :: komentarze :: drukuj

jezioro Mosąg w okolicy Brąswałdu
wszystkie zdjęcia
Proponowana trasa (na mapie oznaczona kolorem khaki) obejmuje obszar powiatu olsztyńskiego wyznaczony przez 20 km promień okręgu poprowadzony z centrum Olsztyna.
Ukształtowanie terenu jest bardzo zróżnicowane. Przeważają pagórki polodowcowego krajobrazu, które są charakterystyczne dla okolic Olsztyna. Trasa prowadzi głównie drogami gruntowymi (polne, leśne) oraz, w niewielkiej części, drogami asfaltowymi na których jest niewielki ruch samochodowy.

Całość została zaprojektowana tak by umożliwić łatwą modyfikację w zależności od przygotowania kondycyjnego, ilości wolnego czasu czy atrakcyjności danego odcinka.
Możliwe są najmniej dwa główne sposoby poznania całości trasy:
  • Wybranie miasta Olsztyn za bazę noclegową i selektywne wybieranie fragmentów trasy. Liczne trasy dojazdowe (niektóre zostały przedstawione na mapie - zielony i żółty w kierunku Butryn, czarny w kierunku Dźwierzut oraz czerwony w kierunku Dobrego Miasta) pozwalają najdokładniej poznać ciekawe miejscowości.
  • Podróżowanie po obrębie pętli.
Główne punkty orientacyjne trasy bazowej.
Olsztyn – Stawiguda - Uniszewo - Gietrzwałd - Rentyny – Wrzesina – Godki – Jonkowo - Mątki - Barkweda - Brąswałd - Spręcowo - Sętal - Barczewko - Barczewo - Prejłowo - Purda - Nowa Wieś - Pluski - Stawiguda.

Opis trasy:

Stawiguda - Uniszewo [mapa]
Po wyjechaniu ze Stawigudy i przecięciu ruchliwej trasy na Warszawę, droga żużlowa, po około 1 km dojazd do lasu i dobrej jakości drogi leśnej. Należy kierować się prosto (bez zmiany kierunku na żadnym z leśnych skrzyżowań), aż do zabudowań Uniszewa, gdzie rozpoczyna się asfaltowa szosa.

Uniszewo - Gietrzwałd [mapa]
Na skrzyżowaniu asfaltowych dróg (w pobliżu kapliczki) kierujemy się w lewo i do samego Gietrzwałdu towarzyszy nam oznakowany rowerowy szlak czerwony (prowadzący do Starych Jabłonek).

Gietrzwałd - Rentyny [mapa]
Od Gietrzwałdu korzystamy z oznaczeń szlaku czerwonego, który jednak opuszczamy we wsi Woryty. Tutaj na skrzyżowaniu należy skręcić w prawo, w gruntową drogę, którą dotrzemy do brzegu jeziora Giłwa i ośrodka wypoczynkowego.

Rentyny - Wrzesina [mapa]
Na skrzyżowaniu leśnych dróg, które spotkamy mijając kolejne domki letniskowe, należy skierować się drogą wiodącą po niewielkim wzniesieniu w lewo. Jest to dobrze utrzymana, szeroka droga, którą dojeżdżamy drogi asfaltowej (na Morąg). Tutaj skręcamy w prawo i za około 30 metrów napotkamy z lewej strony drogę gruntową. Pozwala ona dojechać do Wrzesiny z ominięciem fragmentu ruchliwej drogi asfaltowej.

Wrzesina - Godki [mapa]
We Wrzesinie droga asfaltowa. Przejeżdżamy obok remizy strażackiej i szkoły. Za granicami wsi asfalt przechodzi w gruntówkę. Na skrzyżowaniu we wsi Porbady skręcamy w prawo i dojeżdżamy do stacji PKP Godki. Po przekroczeniu torów wjeżdżamy między zabudowania, gdzie drogą asfaltową udajemy się w prawo.

Godki - Jonkowo [mapa]
Na całej długości tego odcinka dobra, spokojna droga asfaltowa. Mijamy Węgajty. Na krzyżówce w Jonkowie (przy remizie i byłym Domu Kultury) kierujemy się prosto (dziurawy asfalt), mijamy plac 650-lecia, kościół, przystanek PKS i sklepy.

Jonkowo - Mątki [mapa]
Przy rozwidleniu na końcu wsi kierujemy się w lewo (wg wskazań drogowskazu) na Mątki. Jest to słabej jakości droga asfaltowa, która po dotarciu do Mątek przechodzi w drogę żużlową.

Mątki - Barkweda [mapa]
Kierujemy się na Kajny (jest drogowskaz). Po przejechaniu torów od razu skręcamy w lewo i drogą wzdłuż nasypu kolejowego docieramy do Barkwedy. Tutaj droga asfaltowa – skręcamy w prawo.

Barkweda - Brąswałd [mapa]
Po przejechaniu mostu możliwe dwie drogi dotarcia do Brąswałdu:
  • Czerwonym, oznakowanym, pieszym szlakiem Kopernikowskim (dość trudny, szczególnie z większym ładunkiem bagażów na rowerze, za to bardzo urokliwy).
  • Nie skręcać w prawo (wg wskazań szlaku), tylko korzystać dalej z szosy. Niestety ominą nas wtedy ciekawe widoki.
Obydwie trasy spotykają się przy kościele i przydrożnej kapliczce w Brąswałdzie. Treaz należy skręcić w lewo, w żużlową drogę.

Brąswałd - Spręcowo [mapa]
Po minięciu kościoła (na wzniesieniu) kierujemy się prosto, a na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo (polna droga), na skraju lasku w lewo i tą już drogą (przez spore wzniesienie) docieramy do Spręcowa. Dalej, przez około 500 m., będziemy korzystać z dosyć ruchliwej drogi wiodącej do Dobrego Miasta (na szczęście prędkość pojazdów do około 40 km/h skutecznie redukuje kiepska nawierzchnia drogi we wsi - bruk).

Spręcowo - Sętal [mapa]
Po wyjeździe ze Spręcowa należy skręcić w prawo (wg wskazań drogowskazu), w drogę na Tuławki. Dobra droga asfaltowa. We wsi, po minięciu sklepu, skręcamy w prawo w polną drogę wiodącą pod górę.

Sętal - Barczewko [mapa]
Jest to droga do Dąbrówki Wielkiej - prowadzi szutrówką przez las. Na skrzyżowaniu z szeroką, żwirową drogą, skręcamy w prawo. Mijamy leśniczówkę. Przy pierwszych napotkanych domkach jednorodzinnych (Różnowo) skręcamy w lewo w żużlówkę prowadzącą do lasu. W lesie na pierwszej krzyżówce w prawo. Po dojechaniu do turystycznego postoju (ławki, miejsce na ognisko, zadaszenie) i drogi, skręcamy w lewo. Przecinamy drogę asfaltową i kierujemy się szosą na wprost.

Barczewko - Barczewo [mapa]
Korzystamy z tej samej drogi asfaltowej. Przed Barczewem przecinamy drogę na Mrągowo, kierujemy się prosto. Po zjeździe, na pierwszym skrzyżowaniu w prawo, a następnie przy znaku STOP skręcamy w lewo i wyjeżdżamy z miasta.

Barczewo - Prejłowo [mapa]
Drogę wskazują drogowskazy. Jedziemy mało uczęszczaną drogą asfaltową. Na skrzyżowaniu przed pierwszymi zabudowaniami (Prejłowo) skręcamy w lewo (na Olsztyn). Około 1 km towarzyszy nam czarny szlak rowerowy. Tutaj skręcamy w lewo (kierunek Purda). Mało uczęszczana droga asfaltowa.

Prejłowo - Purda [mapa]
W centrum Purdy dalszą drogę wskazuje znak na Butryny (w prawo). Przejeżdżamy przez Marcikowo (stacja PKP), tory kolejowe i dojeżdżamy do ruchliwej drogi asfaltowej (na Szczytno), którą przecinamy (nadal jedziemy asfaltową drogą).

Purda - Nowa Wieś [mapa]
Dwie możliwości dojazdu do Nowej Wsi:
  • Przez las drogami leśnymi; na końcu długiej prostej (ciągnie się ona od przecięcia trasy prowadzącej na Szczytno) zjazd do lasu. Należy kierować się cały czas prosto, do skrzyżowania z drogą leśną, na której odnaleźć można oznaczenia czerwonego, rowerowego szlaku (do Łajs). Prowadzi ona nas do Nowej Wsi.
  • Przez las szosą; korzystamy z drogi, na której się znajdujemy (bez zjazdów i zmian kierunków na ewentualnych krzyżówkach).
Nowa Wieś - Pluski [mapa]
Szlak czerwony opuszczamy kiedy dojedziemy do zjazdu z drogi asfaltowej. Kierujemy się dalej tą samą drogą (na Butryny). Po około 2 km znak ostrzegający przed ostrymi zakrętami. Na łuku pierwszego zakrętu droga żużlowa w prawo. Na krzyżówce przy zabudowaniach w lewo. Dojeżdżamy do asfaltu (na Butryny ) i przecinamy go, udając się dalej znajdującą się naprzeciwko drogą asfaltową, która wprowadza nas na teren lasów łańskich. Należy trzymać się tej drogi i kierować się wg oznaczeń (na Stawigudę).

Pluski - Stawiguda [mapa]
W lasach łańskich cały czas korzystamy z dróg asfaltowych. Około 30 m za drogowskazem (droga na Olsztyn i Warszawę) należy zwolnić i skręcić w leśną drogę po lewej stronie. Od tego miejsca do Stawigudy drogę wskazuje oznakowany zielony szlak. W Stawigudzie aby dokładnie zamknąć pętlę i odnaleźć początek trasy, należy minąć boisko szkolne, placyk z planem okolicy wsi, sklepikami i skierować się brukiem w stronę drogi na Warszawę. Dokładnie naprzeciw wyjazdu na tę drogę widać żużlówkę, od której zaczęliśmy trasę.

PS.
Zdjęcia pochodzą z wybranych tras opisanych w naszym serwisie.