Olsztyńska Strona Rowerowa

Zamki krzyżackie cz.II
Iława-Lubawa-Nowe Miasto Lubawskie-Brodnica (110 km)
Łukasz Ruskań <rusland at o2 dot pl> :: 2001-08-22 22:42:07

O świcie - poranna mgła i rowery dwa. Wyruszyliśmy z Olsztyna Głównego o 8.10 pociągiem do Iławy. Tam w niedzielny bardzo upalny dzień, po perypetiach z dostaniem jakiejkolwiek mapy rejonu, a nie planu Warszawy lub Poznania, wyruszyliśmy w podróż. Najpierw zwiedziliśmy Iławę. Piękne miasteczko, gdzie zmiany są naprawdę widoczne, odnowione bloki, zadbane trawniki, naprawdę przyjemnie. Z niej wyjechaliśmy drogą na Olsztyn w kierunku Rożentala. Kierowaliśmy się najpierw na Kałdunki potem na Gromoty. Rożental powitał nas genialnie. Kościół św. Wawrzyńca wygląda naprawdę wspaniale. Potem w raz z doskwierającym słońcem skierowaliśmy się do Kazanic. Znaleźliśmy tam kolejny ciekawy kościół, który górował nad okolicą. Wnętrze jednak zawiodło mnie, odnowione zbyt awangardowo. Po uzupełnieniu płynów w tamtejszym sklepie ruszyliśmy do Byszwałdu. Kolejnej małej miejscowości składającej się z kościoła- dość niezwykłego, sklepu i paru domostw. Trzeba tam uważać na pewną Panią, która opiekuje się kościołem. Chyba nie wyglądaliśmy na rowerzystów i..., porozmawialiśmy sobie. Dowiedzieliśmy się że w okolicy znajduje się jakiś monument upamiętniający schwytanie mieszkańców Byszwałdu przez hitlerowców i rozstrzelanie ich. Nam jednak nie udało się go odnaleźć. Ruszyliśmy zatem dalej, chcąc ominąć drogę główną wjechaliśmy w las( na mapie znajduje się rys drogi, prowadzącej wprost do Lubawy), gdzie się zagubiliśmy. Odradzam tego, proponuje pozostanie na trasie asfaltowej, bo ten las to po prostu las, choć znaleźliśmy tam firmę górniczą. Po perypetiach dojechaliśmy do Lubawy. Tamtejsze ruiny zamku są bardzo ciekawe. Z drogi widać dość dobrze zachowane mury, wybierzcie się jednak poza nie a znajdziecie coś więcej niż pozostałości fundamentów. Oprócz tego jest tam kilka kościołów i parę pomników, ale to poniżej. Następnie Sampława a tam kościół i sklep, i kierunek Bratian. Jeszcze przed nim tuż przy drodze znajdziecie pomnik na cześć naszych rodaków zgładzonych przez Niemców. We wsi wypytajcie o młyn, przejedźcie mostek i tuż za nim skręćcie w prawo. Dojedziecie tamtędy do miejsca z którego widać doskonale młyn a w szczególności to czego szukacie, czyli pozostałości zamku, czyli fundamenty na których powstał owy młyn. Leżą tam też ogromne pnie dębów, pamiętające zapewne dni świetności tego zamku. Kolejny przystanek to Nowe Miasto Lubawskie To miasto zaskakuje. Tamtejszy kościół jest naprawdę wspaniały, robi duże wrażenie, podobne co do wielkości zaskoczenia wobec tamtejszego kina. Objechaliśmy również średniowieczne bramy wjazdowe do miasta, jedna z nich nas przywitała(Lubawska) a druga pożegnała (Kurzętnicka). Kolejny etap podróży to Kurzętnik. Najpierw dotarliśmy do miasta. Znajdźcie tam najpierw kościół, całkiem interesujący, a potem udajcie się pod górkę tuż za nim. Właśnie na jej szczycie znajdują się wspaniałe ruiny sławnego zamku w Kurzętnikach. Z nich drogą u podnóża wzniesienia udaliśmy się do Brodnicy. Te miasto zrobiło na mnie duże wrażenie, wspaniałe pozostałości zamku, wspaniała starówka, bardzo ciekawy ratusz. Naprawdę trzeba to wszystko zobaczyć. Tu też przy piwku zarządziliśmy koniec trasy. Znaleźliśmy stację kolejową, z niej udaliśmy się do Jabłonowa Pomorskiego, gdzie po 20 minutach oczekiwania wsiedliśmy do pociągu do Olsztyna. W domu byliśmy po 20.

Iława
Miasto założone w początkach XIV wieku nad jeziorem Jeziorak, rozkwit miejscowości datuje się jednak dopiero na 2 połowę XIX wieku, gdy to oddano do użytku odnogę Kanału Elbląskiego oraz wybudowano linię kolejową, na marginesie dziś Iława jest jednym z ważniejszych węzłów kolejowych. Iława jest obecnie ośrodkiem turystyki wodnej oraz przystanią statków Żeglugi Mazurskiej. Zachował się tutaj gotycki kościół Przemienienia Pańskiego z XIV wieku (kilkukrotnie odbudowywany). Wieża kościoła pochodzi jeszcze z 1550 roku, dzwon z 1440. Na uwagę zasługuje również kościół Niepokalanego Poczęcia NMP z lat 1858- 60, plebania, neobarokowy ratusz. Znajdują się tutaj również pozostałości zamku krzyżackiego wzniesionego w XIV wieku w obrazie odcinka miejskich murów obronnych.

Rożental
Miasteczko położone nad rzeką Elszką stanowiącą dopływ Drwęcy. Znajduje się tutaj bardzo ciekawy jednonawowy kościół drewniany z 1761 roku. Zachowała się także cmentarz przykościelny z drewnianą kostnicą z 1804 roku, chaty drewniane z XIX wieku oraz kapliczka przydrożna.

Kazanice
Wieś założona w 1 połowie XIV wieku. Zachował się tutaj halowy kościół gotycki z tego okresu. Godny uwagi jest ołtarz główny z 1624 roku, 10 głosowe organy z początków wieku XX oraz dzwon jeszcze z początków XVI wieku.

Byszwałd
Wieś z okazałym i kolejnym interesującym kościołem, kościołem filialnym św. Andrzeja, z XIV wieku, odnowionym na początku XX. Przy kościele znajduje się dzwonnica z gotyckim dzwonem z XV wieku. Dzwonnica oryginalna jest konstrukcją drewnianą z XVIII wieku.

Lubawa
Miasto założone w pierwszej połowie XIII wieku, położone nad rzeką Sandelą, niewielkim dopływem Drwęcy. Pierwotnie był tutaj gród drewniano- ziemny zniszczony w 1268r. Przez Prusów, odbudowany i oddany na własność biskupom chełmińskim. Lubawski zamek murowany powstał w pierwszych latach XIV wieku. Otoczony był murem obwodowym i fosami, co uniezależniało go od miasta. Dzisiaj po zamku pozostały jedynie fragmenty murów i fundamenty pierwotnego założenia oraz.... sami zobaczcie. Na uwagę zasługuje kościół św. Anny z około 1330 roku, renesansowa kaplica Mortęskich z 1581 roku, zespół poklasztorny Franciszkanów, gotycki kościół filialny św. Jana Chrzciciela z XV wieku, odbudowany i przebudowany w stylu renesansowym w XVII wieku, drewniany barokowy kościół szpitalny św. Barbary z 1779 roku.

Sampława
Zachował się tu kościół gotycki z XIV wieku.

Bratian
W pobliżu wsi, tuż przy drodze znajduje się pomnik poświęcony zamordowanym Polakom przez Niemców. Sama wieś jest skupiskiem kilku domów, sklepu i zamku krzyżackiego z połowy XIV wieku. Składał się on z zamku niższego otoczonego murem i basztami i z zamku wysokiego o założeniu kwadratowym z dziedzińcem pośrodku i z czterema cylindrycznymi wieżami na narożach. Zamek dotrwał do początków XVIII wieku, kiedy to został rozebrany przez Prusaków. Teraz na jego miejscu znajduje się młyn, widoczne są jednak średniowieczne fundamenty baszty zamkowej. Naprzeciwko młyna znajduje się kolejny pomnik upamiętniający śmierć zamordowanych mieszkańców wsi przez hitlerowców.

Nowe Miasto Lubawskie
NM Lubawskie jest jednym z najstarszych osiedli ziemi michałowskiej. Po zagarnięciu tych ziem przez Krzyżaków, zbudowano tu zamek i kościół (I połowa XIV wieku). Miasto posiadało 3 bramy: Bratiańską, Lubawską i Kurzętnicką. Do dzisiaj ostały się tylko dwie (1 i 3), w jednej z nich znajduje się Muzeum Ziemi Lubawskiej a w drugiej Dom Wycieczkowy. Najcenniejszym zachowanym zabytkiem jest cudowny kościół farny- trójnawowa gotycka bazylika z 1 połowy XIV wieku. Na jego ścianach zachowały się fragmenty średniowiecznych fresków oraz malowidła z XVII i XVIII wieku. Stare miasto zbudowane było na planie kwadratu. Na środku głównego placu w mieście znajduje się wielce interesujące kino „Harmonia”, którego nie powstydziło by się żadne miasto tego świata.

Kurzętnik
Piękna wieś na pograniczu Doliny Drwęcy i pojezierza Dobrzyńskiego. Na południe od osady na szczycie wzgórza, na lewym brzegu Drwęcy znajdują się ruiny zamku z I połowy XIV wieku z czasów najazdu Litwinów pod wodzą Giedymina. W r. 1410 przed bitwą pod Grunwaldem miało tu miejsce skupienie wojsk krzyżackich. Do dzisiaj zachowały się tylko nieznaczne ruiny (zamek najpierw zniszczony najpierw w 1414 a ostatecznie w 1656 podczas najazdu Szwedów) budynków i murów obwodowych. . w samym mieście tuż u podnóża zamkowego wzniesienia znajduje się godny uwagi kościół św. Marii Magdaleny z XIV wieku, przebudowany w XVII, XVIII i XIX wieku.

Brodnica
Brodnica jest miastem położonym nad rzeką Drwęcą. Historia miasta sięga XIII wieku. Zamek murowany z cegły datuje się jednak dopiero na I połowę XIV wieku. Zespół warowny składa się z właściwego zamku i przedzamcza . właściwy zamek wzniesiony był na planie kwadratu i obudowany czterema skrzydłami na narożu północnym wznosiła się 50 metrowa ośmioboczna wieża nie związana z innymi budynkami i tylko ona pozostała do dzisiaj. Sam zamek został zburzony przez Prusaków. Oprócz wieży zachowało się część murów obronnych i fortyfikacji. Brodnica posiada również bardzo przyjemną starówkę, kościół gotycki z XIV wieku oraz tzw. pałac Anny Wazówny